5 Minutės
Naviguojant sparčiai besikeičiančioje technologijų valdomoje atitikties rizikų aplinkoje
Atitikties rizikų pokyčių banga 2025 metais
Sparčiai kintančiame pasaulyje verslo vadovai ir atitikties specialistai susiduria su naujomis, dažnai sunkiai prognozuojamomis grėsmėmis. Nors kibernetinis saugumas jau seniai yra vienas svarbiausių atitikties iššūkių, spartus technologijų – ypač dirbtinio intelekto (DI) ir skaitmeninės komunikacijos platformų – plitimas atveria naujas rizikos dimensijas. Suprasti, kurios technologinės grėsmės kyla į pirmąją vietą pasauliniu mastu, ir kaip atitikties technologijos plečia galimybes jas suvaldyti, tampa esminiu uždaviniu kiekvienai įmonei šiuolaikinėje skaitmeninėje ekonomikoje.
Reguliavimo ekspertų įžvalgos: pagrindiniai rizikų veiksniai
Išsamioje 2025 m. kovą atliktoje apklausoje daugiau kaip 300 pasaulio reguliavimo specialistų pateikė savo požiūrį į kylančias rizikas. Rezultatai aiškūs: net 64 % respondentų nurodė, kad kibernetinio saugumo pažeidimai bus dažniausia atitikties pažeidimų priežastis artimiausiais metais, 58 % išskyrė nuolatinį ekonominį neapibrėžtumą, o vis daugiau ekspertų nerimauja dėl didėjančio reguliavimo kompleksiškumo.
Politinių įtampų, besikeičiančių prekybos taisyklių ir rinkos nepastovumo kontekste atitikties komandoms nuolat tenka koreguoti prioritetus. Ar tradicinės grėsmės išlieka svarbiausios, ar technologijomis paremtos rizikos ima dominuoti?
Dirbtinis intelektas: dvipusis vaidmuo rizikoje ir atitikties srityje
Dirbtinis intelektas per trumpą laiką tapo neatsiejama pasaulinių finansų veiklos dalimi. Ypač algoritminėje prekyboje besispecializuojančios įmonės, kurios remiasi aukšto dažnio technologijomis, pastebi, kad DI ir automatizavimas tampa itin svarbiu atitikties rizikos šaltiniu: net 70 % šio sektoriaus atstovų 2025 metais nurodo DI kaip svarbiausią grėsmę.
Vienu aspektu DI grįsti prekybos modeliai užtikrina maksimalų efektyvumą ir pelningumą. Tačiau jų augantis sudėtingumas didina nenumatytų rinkos pokyčių ir reguliavimo rizikų tikimybę – ypač kai savarankiškos strategijos sąveikauja tarpusavyje ir gali sukelti grandinines reakcijas finansų rinkose.
Kita vertus, DI tampa galingu pagalbininku atitikties komandose. Taikant mašininį mokymąsi ir pažangią analizę, dabar galima stebėti didžiules sandorių ir komunikacijos duomenų apimtis, atpažįstant rinkos piktnaudžiavimo modelius, kurie anksčiau likdavo nepastebėti. Naujausios atitikties platformos sumažina klaidingų pavojaus signalų skaičių ir optimizuoja išteklių naudojimą, leidžia efektyviau reaguoti rinkos stebėsenos ir reikalavimų vykdymo srityse.
Sprendimų ypatybės ir palyginimai rinkoje
Šiuolaikinės atitikties technologijos išsiskiria šiomis savybėmis:
- DI pagrįsta prekybos elgsenos stebėsena,
- Automatiškai prisitaikančios taisyklės pagal realaus laiko rinkos pokyčius,
- „Sandbox“ testavimo aplinka saugiam naujų konfigūracijų bandymui,
- Duomenų integracija, apjungianti prekybos ir elektroninės komunikacijos (eComms) srautus, todėl tyrimai tampa kokybiškesni ir greitesni. Palyginti su senesnėmis sistemomis, naujosios platformos pasižymi didesniu lankstumu, tikslesniu finansinių nusikaltimų atpažinimu ir mažesnėmis veiklos sąnaudomis atitikties užtikrinimo komandoms.
Už DI ribų: skaitmeninės komunikacijos ir turto keliamų rizikų augimas
Technologinės grėsmės neapsiriboja vien dirbtiniu intelektu. Platus neautorizuotų bendravimo platformų, tokių kaip WhatsApp ar Signal, naudojimas darbuotojų tarpe sukuria atitikties spragas, kurias aktyviai stebi tarptautiniai reguliuotojai.
Didėjant rizikai, skaitmeninio turto reguliavimas taip pat stiprėja. ES MiCA (Markets in Crypto-Assets) reglamento įsigaliojimas ir jo antrasis etapas, prasidėjęs 2024 gruodį, atneša daugiau skaidrumo bei ambicijų, iškeldamas skaitmeninį turtą į pagrindines finansų tendencijų sritis. Nuolat griežtėjantys reikalavimai reikalauja lanksčių ir pažangių atitikties sprendimų.
Pasaulinio ekonominio neapibrėžtumo įtaka reguliavimo veiksmams
2025 metus žymi ekonominis neapibrėžtumas: prekybos karai, geopolitinės krizės ir trikdžiai tiekimo grandinėse apsunkina įmonių strategavimą. Tačiau tiek verslas, tiek reguliuotojai į šiuos iššūkius atsako didesniu atsparumu – pastaruoju metu akcentuojami ne tik finansinės baudos už rinkos piktnaudžiavimą, bet daugėja priemonių kovojant su prekybos ir komunikacijos stebėsenos trūkumais.
Vien 2024 metais už prekybos ir komunikacijos stebėsenos spragas skirtos baudos pasiekė 1,4 mlrd. dolerių – tai sudaro daugiau nei tris ketvirtadalius visų pasaulinių baudų. Pastebimas pokytis – didesnės reguliavimo rizikos nebėra tik stambiųjų finansų įmonių privilegija: vis daugiau vidutinio dydžio bei specializuotų rinkos dalyvių patiria realias sankcijas už atitikties spragas.
Pažangių atitikties technologijų pranašumai
Atitikties sprendimų raida suteikia apčiuopiamos naudos:
- Mastelio keitimo galimybės, leidžiančios sekti skaitmeninę transformaciją,
- Kelių kanalų rizikos vertinimui skirti integracijos įrankiai,
- Lankstūs taisyklių nustatymai staigiems rinkos pokyčiams valdyti,
- Didinamas skaidrumas ir audito galimybės – padedant lengviau atitikti ataskaitų teikimo reikalavimus. Šias technologijas įdiegusios įmonės ne tik reaguoja į reguliavimo pokyčius, bet ir aktyviai kontroliuoja rizikas, optimizuodamos atitikties kaštus.
Integruota stebėsena: prekybos ir komunikacijos duomenų sujungimas
Kai reguliavimo kontrolė nuolat stiprėja, efektyviausios atitikties strategijos – tos, kurios apjungia prekybos ir skaitmeninės komunikacijos duomenis. Toks integruotas požiūris leidžia atitikties specialistams išsamiai suprasti rizikingus atvejus: prekybos modeliai pateikia objektyvius faktus, tuo tarpu motyvai ir signalai dažnai slypi būtent komunikacijoje.
Integravus pažangią stebėsenos analizę, atitikties komandos gali:
- Nustatyti sudėtingesnes rinkos piktnaudžiavimo formas,
- Rengti stipresnius dokumentuotus atitikties pagrindimus,
- Panaikinti duomenų izoliacijas ir matyti pilną rizikų vaizdą.
Kontroliuoti nevaldoma: holistinė atitikties strategija
Šiuolaikinio nestabilumo aplinkoje išskirti vieną pagrindinę riziką praktiškai neįmanoma. Sėkmingos įmonės siekia kurti atsparius, holistinius atitikties procesus, pripažindamos kibernetinių, technologinių ir makroekonominių grėsmių tarpusavio sąsajas.
Kylančių rizikų suvokimas – būtinas, tačiau gebėjimas dinamiškai integruoti ir valdyti kelias rizikas vienu metu suteikia reikšmingą konkurencinį pranašumą. Tvirti atitikties sprendimai šiais laikais tampa ne tik įstatymų reikalavimu, bet ir būtina sąlyga verslo tvarumui bei reputacijos saugumui.
Praktiniai pavyzdžiai ir ateities aktualumas
Pažangūs atitikties sprendimai pritaikomi įvairiuose sektoriuose:
- Finansų institucijos naudoja DI stebėseną, siekdamos užkirsti kelią viešosios informacijos nutekėjimui,
- Skaitmeninio turto įmonės orientuojasi į naujus reglamentus, pvz. MiCA,
- Įmonės diegia automatizuotą komunikacijos stebėseną plečiantis nuotoliniam darbui. Didėjant pasauliniams atitikties reikalavimams, technologijų svarba skaidrumui, pasitikėjimui ir atsparumui tik stiprės.
Į ateitį: lankstūs atitikties sprendimai neapibrėžtame pasaulyje
Nors rizikų hierarchija nuolat keičiasi, pagrindinė reguliavimo žinia išlieka: atitikties komandos privalo prisitaikyti, pasitelkti modernias technologijas bei integruotą duomenų analizę, kad išliktų žingsniu priekyje. Skaitmeninei transformacijai įsibėgėjant, tos organizacijos, kurios renkasi naujoviškus sprendimus ir puoselėja atidumo kultūrą, bus geriausiai pasirengusios klestėti nepaisant išorės iššūkių.
Šaltinis: techradar

Komentarai