Dirbtinis intelektas švietime: pažanga ar grėsmė žmogaus mąstymui? | Digin - Technologijų naujienos, apžvalgos ir tendencijos Lietuvoje
Dirbtinis intelektas švietime: pažanga ar grėsmė žmogaus mąstymui?

Dirbtinis intelektas švietime: pažanga ar grėsmė žmogaus mąstymui?

2025-06-26
0 Komentarai

5 Minutės

Dirbtinis intelektas švietime: pažanga ar kliūtis žmogaus intelektui?

Per pastaruosius trejus metus nuo ChatGPT atsiradimo dirbtinis intelektas (DI) sparčiai keičia technologijų pasaulį, ypač švietimo ir žinių darbuose. Vis daugiau DI pagrįstų įrankių, kaip kalbų modeliai, tampa neatsiejama mokyklų ir darbo vietų dalimi, todėl kyla svarbus diskusinis klausimas: ar priklausomybė nuo DI mažina mūsų gebėjimus mąstyti kritiškai ir spręsti problemas, ar priešingai – atveria naujas mokymosi bei kūrybiškumo galimybes?

Ar DI lemia pažinimo suglebimą?

Daugelis pedagogų ir pažinimo mokslininkų baiminasi, kad pernelyg dažnas DI naudojimas gali lemti bendrą žinių ir mąstymo lygio nuosmukį. Manoma, kad mokiniai, nuolat besiremiantys DI tokioms užduotims kaip rašinių rašymas, vysto menkesnius kritinio mąstymo, atminties ir savarankiško problemų sprendimo įgūdžius.

Diskusijas paaštrina ir neseniai Masačusetso technologijos instituto (MIT) tyrėjų atliktas tyrimas, teigiantis, kad tekstų kūrimui naudojant DI, pavyzdžiui, ChatGPT, gali kilti „kognityvinė skola“ – sumažėjęs protinis įsitraukimas, menkstantis mokymasis ir informacijos įsiminimas.

MIT tyrimas: DI įtaka žmogaus pažinimui

Tyrimo metodika: žmogaus ir DI galvų dvikova

Norėdami ištirti DI poveikį mokymuisi, MIT mokslininkai keturių mėnesių laikotarpyje surinko 54 suaugusiųjų grupę, kuri rašė rašinius įvairiomis sąlygomis. Dalyviai buvo suskirstyti į tris grupes: naudojančius tik DI (konkrečiai ChatGPT), naudojančius tradicines interneto paieškas ir pasikliaujančius vien savo mąstymu (vadinamą „tik smegenys“ grupe).

Mokslininkai vertino dalyvių kognityvinį aktyvumą tiek per realaus laiko smegenų veiklos stebėjimą, tiek pagal kalbinį rašinių sudėtingumą. Šis kelių metodų derinys padėjo išsamiau suprasti, kaip skirtingos priemonės veikia protinę pastangą ir mokymosi procesą.

Pagrindiniai rezultatai: mažesnis įsitraukimas ir „kognityvinė skola“ naudojant DI

Rezultatai parodė aiškią tendenciją: dalyviai, naudoję DI įrankius, parodė ženkliai mažesnį protinį įsitraukimą nei tie, kurie naudojosi paieškos sistemomis arba sprendė užduotis savarankiškai. Šiai grupei buvo sunkiau prisiminti svarbias detales ir citatas, jie taip pat jautė mažesnį savo darbo savininkiškumą.

Vėliau visi metodai buvo sukeisti: DI vartotojai rašė be pagalbos, o „tik smegenys“ grupė – su ChatGPT. Buvę DI naudotojai parodė išlikusį mažą įsitraukimą ir prastesnius rezultatus, kas rodo, kad ilgalaikis pasikliovimas DI gali kaupti „kognityvinę skolą“. Vis dėlto svarbu pabrėžti, kad šį etapą persiruošė tik dalis dalyvių (18 iš 54), tad rezultatai tebėra preliminarūs.

Rezultatų analizė: ar baimės dėl DI yra perteklinės?

Tyrimo dizainas ir susipažinimo efektas

Nors rezultatai skamba įspėjamai, jie reikalauja atsargaus vertinimo. Kai kurių ekspertų manymu, kognityviniai skirtumai galėjo kilti dėl tyrimo eigos, o ne pačių DI sukeltų pokyčių. Pavyzdžiui, „tik smegenys“ grupės dalyviai galėjo labiau įprasti prie rašinio kūrimo proceso, t.y. veikė susipažinimo efektas. Tuo tarpu DI grupė neturėjo tokios patirties be DI pagalbos, kas lėmė nelygiavertę situaciją.

Be to, kai „tik smegenys“ dalyviai pradėjo naudoti DI, jų aukštesnis našumas kilo iš ankstesnių pastangų – jie jau buvo gerai įsigilinę į temą ir DI išnaudojo kaip galimybių plėtiklį, o ne kaip ramentą. Tai rodo, kad subalansuotas ir tikslingas DI naudojimas gali priešingai – sustiprinti kognityvinius gebėjimus, priklausomai nuo konteksto.

DI istorinis kontekstas: pamokos iš skaičiuotuvo eros

Švietimas atsilieka nuo technologijų tempo

Dabartinis DI klausimas primena debatus kilusius, kai 8-ajame dešimtmetyje į mokyklas atėjo skaičiuotuvai. Tuomet pedagogai egzaminus padarė sudėtingesnius, skaičiuotuvus išnaudodami spręsti konceptualias, aukštesnio lygio problemas, taip skatindami aukštesnio lygio mąstymą.

Tačiau DI integracija į švietimą dar neturi lygiaverčių permainų vertinimo sistemose. Daugelis programų tebepabrėžia tradicines užduotis (kaip rašinių rašymas), kurias nesunkiai gali atlikti DI, taip skatinant vadinamą „metakognityvinį tingumą“. Tokiose aplinkose tikrasis mokymosi poreikis gali būti perleistas DI, o įsitraukimas bei mąstymas sumažėti.

Potencialas: DI kaip mokymosi stiprintuvas

Panašiai kaip skaičiuotuvai, DI gali atverti naujas užduotis: pavyzdžiui, rengti sudėtingas pamokas ar kurti dinamišką turinį. Naudojant DI strategiškai, pasiekiamas didesnis efektyvumas ir kūrybingumas, jei kartu progresuoja ir mokymo tikslai bei vertinimo metodai.

Pavyzdžiui, mokytojai gali pavesti mokiniams sukurti išsamias mokomąsias priemones naudojant DI, o tada vertinti jų mokėjimą remiantis giliais žodiniais ar praktiniais patikrinimais. Taip DI tampa produktyvumo didintojų ir kūrybiškumo skatinimo platforma, o ne lengvu keliu apeiti mokymąsi.

Skaitmeninio raštingumo plėtra: naujas esminis gebėjimas

Kritinio mąstymo perapibrėžimas DI amžiuje

Skaitmenizuojantis pasaulis keičia kritinio mąstymo, kūrybiškumo ir problemų sprendimo apibrėžimus. Rankraštiniai rašiniai ar ilgas rankinis skaičiavimas nebeatspindi intelektinės kompetencijos. Šiandien svarbiausia yra gebėjimas efektyviai ir etiškai naudotis pažangiais skaitmeniniais įrankiais.

Skaitmeninis raštingumas, ypač gebėjimas atpažinti, kokias rutinas ar laikui imlias užduotis pavesti DI, o kokias spręsti patiems, tampa raktu į sėkmę technologijų pasaulyje ir viso gyvenimo mokymuisi.

DI nauda ir ateities galimybės

DI galimybės ir pritaikomumas rinkoje

Tokie DI įrankiai kaip ChatGPT pasižymi įvairiomis funkcijomis: nuo informacijos gavimo, turinio generavimo, vertimų realiu laiku iki personalizuoto grįžtamojo ryšio. Jie iš esmės keičia, kaip ieškome žinių, kuriame ir bendraujame, turėdami didelę įtaką produktyvumui, švietimui ir profesiniam tobulėjimui.

Rinkoje DI naudojimas sparčiai auga – DI tampa būtinas skaitmeninės rinkodaros, programavimo, klientų aptarnavimo ir kūrybos srityse. Mokiniai ir specialistai, pasitelkę DI, ne tik efektyvina darbą, bet ir gali įgyvendinti personalizuotą mokymąsi, greitą prototipų kūrimą bei lengvai pasiekti globalias žinių duomenų bazes.

Technologinis palyginimas ir atsakinga DI integracija

Lyginant su ankstesnėmis technologijų bangomis – asmeniniais kompiuteriais ar interneto paieškos sistemomis – DI pasižymi didesniu sąveikumo, kontekstinio supratimo lygiu. Visgi išlieka iššūkis: be apgalvoto taikymo, DI gali tapti ne prasmingo mokymosi įrankiu, o jo pakaitalu.

Pedagogai, politikos formuotojai ir technologijų kūrėjai turi bendradarbiauti nustatydami atsakingos DI integracijos standartus – užtikrindami, kad skaitmeniniai įrankiai stiprintų, o ne silpnintų žmogaus intelektą ir kūrybingumą.

Išvada: kada verta remtis DI pagalba?

Diskusija apie DI poveikį žmogaus intelektui dar nebaigta. MIT tyrimas iškelia svarbių klausimų apie mūsų santykį su technologijomis ir pabrėžia adaptuojamų mokymosi strategijų poreikį. Sėkmė skaitmeninėje eroje reikalauja ne vien techninių įgūdžių, bet ir išminties: sugebėjimo atpažinti, kur verta remtis DI, o kur būtinos tik žmogui būdingos intuicijos, vertinimo ir vaizduotės savybės.

Komentarai

Palikite komentarą